Friday 28 October 2011

REMPAH KEHIDUPAN

assalam

semakin rajin plak saya nak menulis...saya sebenarnya memanh suka menulis semenjak saya kena denda dengan ex girlfren saya ketika satu masa yang lalu yang saya kena menulis surat padanya setiap hari selama dua minggu berturut2..kalau sekarang saya ceritakan hal ini pada anak saya pasti dia gelakkan saya kerana zaman dia sekarang mana la nak pakai surat menyurat ni....semuanya pakai email,muka buku atau twitter...dah nama pun zaman dulu ye tak?

KISAH PERTAMA
inilah namanya kehidupan...semakin hari semakin maju dan bila dah maju kita pasti akan mengorbankan sesuatu,contohnya kita sekarang terpaksa mengeluarkan belanja lebih sedikit kerana bila zaman dah maju pasti barang2 keperluan semakin mahal..apa saya nak tulis ni adalah kisah ketika saya mengisi gas taxi saya d stesen minyak,sambil gas tengah di isi saya ada membeli air untuk saya..sambil menunggu barisan,kebetulan di depan saya ada seorang uncle membelikan makanan dan minuman untuk cucu dia..dia belikan air kotak dan biskut dalam bungkusan kecil..apa yang menarik untuk saya menulis ni adalah bila uncle tu seolah2 tak berpuas hati bila dia membayar duit makanan cucu dia tadi tu dengan rm5 tapi hanya dapat baki dalam berapa sen agaknya...dia trpinga2 bila baki yang dia dapat hanya beberapa puluh sen sahaja...sampai dia bercakap dengan anak dia yang bunyinya seolah2 tidak puas hati atau munkin dia bercakap pasal harga...sorry la saya tak paham sebab dia bercakap bahasa yang saya tak paham tapi apa yang saya paham adalah dia terkejut dengan apa yang dia beli seolah2 tak logik dengan harga yang dia kena bayar..saya rasa munkin uncle tu terlupa bahawasanya harga barang sekarang memang mahal dan nilai rm5 adalah sangat kecik sekarang ni...nilai rm5 adalah nilai belanja budak sekolah menengah sehari sekarang ni...saya ingat lagi ketika zaman saya nilai rm1 pun sudah cukup besar..dan ini la yang di katakan pengorbanan yang kita lakukan bila kita berada d zaman maju

No comments:

Post a Comment